روکش صندلی یکی از مهمترین تجهیزات جانبی و تزیینی داخلی اتومبیل محسوب می گردد. روکش صندلی دارای انواع متنوعی بوده و هریک از آنها دارای معایب و مزایای متفاوتی هستند و در طرح ها و رنگ های مختلف به منظور زیبا سازی صندلی های خودرو مورد استفاده قرار می گیرند. روکش صندلی خودرو دارای طرح های متفاوت و رنگ های گرم و سرد بوده و از تجهیزات پرطرفدار تزیینی داخل ماشین به شمار می آید. توصیه می شود در انتخاب و خرید روکش های صندلی خودرو خود به موارد ذکر شده توجه نموده و پس از کسب اطلاعات کافی و کاربردی، روکش خود را انتخاب و خریداری نمایید.

روکش صندلی خودرو چیست؟

روکش صندلی خودرو به پوششی محافظ و نگهدارنده در سطح صندلی های اتومبیل گفته می شود که قادر به محافظت از روکش فابریک و کارخانه ای صندلی های خودرو بوده و در سه جنس کلی، روکش های چرم، روکش های پارچه ای و روکش های ترکیبی چرم و پارچه در بازار موجود می باشند. انتخاب جنس، رنگ و سبک روکش های صندلی برای خودرو دارای فاکتورهای مهم و قابل توجه بسیار زیادی می باشد که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت.

 

 

تعویض روکش صندلی خودرو

 

روکش صندلی خودرو پارچه ای چه مزایایی دارد؟

روکش های پارچه ای از تنوع طرح و رنگ بسیار زیادی برخوردار است و قدرت انتخاب گسترده ای را در اختیار مشتریان قرار می دهد. امکان ست کردن رنگ روکش های صندلی در جنس پارچه ای با رنگ ماشین بیشتر می باشد. روکش صندلی خودرو در جنس پارچه ای برای استفاده در فصول مختلف سال مناسب تر از روکش چرم بوده و سرمای شدید داخل ماشین در فصول زمستان را به بدن منتقل نخواهد نمود؛ همچنین این نوع از روکش ها برای فصل تابستان نیز بهتر از روکش های چرمی بوده و داغی صندلی ها را به خود جذب ننموده و در انتقال حرارت و گرمای داخل صندلی ها بسیار معتدل عمل می نمایند.

این نوع از روکش ها دارای مقاومت و دوام بیشتری نسبت به روکش های چرمی بوده و مدت زمان طولانی رنگ روکش ها ثابت و بدون تغییر خواهد ماند. در کنار مزایا و ویژگی های مثبت روکش های پارچه ای باید به یکی از بزرگترین معایب این جنس از روکش ها اشاره نموده و خاطر نشان کرد که تمیز کردن و شستن این نوع از روکش ها بسیار دشوار می باشد. در صورت ایجاد لکه و رنگ گرفتگی در موارد شدید، احتیاج به تعویض روکش های صندلی وجود دارد و این امر یک عیب بسیار بزرگ محسوب می گردد. توصیه می شود در انتخاب روکش پارچه ای صندلی به ضخامت و یا وزن پارچه توجه نموده و پارچه های سنگین وزن با ضخامت بیشتر را انتخاب نمایید. این نوع از روکش ها از مقاومت و استحکام بسیار زیادتری برخوردار بوده و در برابر پارگی، پوسیدگی و رنگ پریدگی مقاوم تر می باشند.

روکش های صندلی با جنس چرمی

روکش صندلی خودرو با جنس چرمی دارای ظاهری شیک و بسیار مجلل می باشند که از این رو طرفداران بیشتری داشته و بیشتر در جمعیت جوانان مورد استقبال می باشند. کاور چرمی صندلی دارای مزیتی قابل توجه و بسیار مهم بوده و امکان تمیز کردن و شستشوی آسان این نوع روکش برای مصرف کنندگان بسیار آسان خواهد بود. از معایب اصلی روکش های چرمی، انتقال سرما و گرمای ناشی از درجه حرارت هوا به سرنشینان است. از شکایت های اصلی و آزار دهنده استفاده از روکش های چرمی، تعریق بیش از حد و احساس خیس شدن سطح صندلی ها در فصول گرم سال است. این نوع از روکش ها موجب انتقال بیش از حد سرما به فضای داخل خودرو می شود. استفاده از روکش صندلی چرمی در میان کسانی که به تمیزی و آراستگی فضای داخل خودرو اهمیت فراوان می دهند، رواج بیشتری داشته و مورد استفاده قرار می گیرد.

خصوصیات بهترین روکش صندلی

 

روکش های چرمی و پارچه ای صندلی خودرو

این نوع از روکش ها علاوه بر زیبایی ظاهری دارای مشخصات و ویژگی های مثبت قابل توجه ای بوده و امروزه از پرطرفدارترین نوع روکش های صندلی خودرو به حساب می آیند. این نوع از روکش ها به شکل ترکیبی از پارچه و چرم طراحی گردیده و در انتقال گرما و سرما به فضای داخل خودرو و سرنشینان آن، معتدل عمل می نماید. این سبک از روکش صندلی خودرو دارای طرح و رنگ های مختلف بوده و بخش اعظم روکش به ویژه بخش های نشیمن و تکیه گاه پشت سرنشین به منظور جلوگیری از احساس سرما و گرما و تعریق بیش از حد، از جنس پارچه طراحی شده است.

انتخاب رنگ روکش صندلی خودرو

انتخاب رنگ در روکش های صندلی کاملا سلیقه ای بوده و بسته به سن و جنسیت صاحب خودرو متفاوت می باشد. در کل می توان گفت، انتخاب رنگ به دو شکل متضاد و همسان انجام گرفته و به شکل کلی بر اساس رنگ کمربند ایمنی و فضای اتاق خودرو انتخاب می شود. معمولا انتخاب رنگ به شکل همسان طرفداران بیشتری داشته و در افراد میانسال و بانوان رایج تر است؛ اما انتخاب رنگ به شکل متضاد برای جمعیت جوان به ویژه آقایان جذاب تر بوده و مورد استفاده قرار می گیرد.

بهترین نوع روکش برای صندلی خودرو

در انتخاب روکش صندلی خودرو باید به موارد زیر توجه نمود:

1- مقاومت پارچه روکش در برابر ساییدگی، خراشیدگی و رنگ پذیری

2- انتخاب صحیح رنگ روکش متناسب با موارد ذکر شده در قسمت قبلی

3- توجه به نظافت و قابلیت شستشوی آسان در صورت لزوم

4- انتخاب روکش با قابلیت تعریق حداقل

خرید و تهیه انواع روکش های صندلی خودرو

متاسفانه امروزه به دلیل گسترش اجناس تقلبی و نامرغوب در بازار، بسیاری از روکش های صندلی از مقاومت و استحکام بسیار کمی برخوردار بوده و توصیه می شود به منظور تهیه و خرید جنس مناسب، با کیفیت و مقرون به صرفه به مراکز خرید معتبر و شناخته شده مراجعه نموده و محصول با کیفیت خریداری نمایید.